Friday 25 September 2009

474 kesalahan dalam ibadah .

bismillahirrahmanirrahim , salam .
buku nh , bru jee bli ptg td ! hee . jd , drpd ak pr0leh ilmunye seorang , bek ak share kn . hee .

ak slitkn skit2 k , nk msuk sume kang smput plak k0rg bace .

KEYAKINAN PADA BINTANG
Sebahagian manusia mmbaca akhbar utk mngetahui nasibnya hari itu dalam rubrik "Kamu dan Bintangmu" kemudian ia menghitung tarikh kelahirannya dan bintangnya . Stelah ia mlihat apa yg dtulis oleh ahli njum tntg nsibnya pd hari itu . Smua ini adalah syirik dan x diperb0lehkan . Rasulullah bersabda ; "Barang siapa yg dtg kpd pramal atau b0m0h kmudian mmpercayainya dgn apa yg dikatakan , maka ia tlh kafir dengan apa yg tlh diturunkan kepada Muhammad s.a.w ."

AIR KOLAM YANG BERTAKUNG
Sebahagian orang ada yg tkut berwuduk menggunakan air yang bertakung lama di dalam kolam dan berubah baunya . Padahal yg benar adalah bahawa air itu suci dan sah digunakan utk brsuci mnurut ijma' para ulama . Imam Ibnu Al-Munzir berkata : " Smua ulama yang kami tahu berjima' bahawa wuduk dgn air bertakung tnpa trkena njis diperbolehkan utk brwuduk kcuali Ibnu Sirrin . "

MENGGUNAKAN BEKAS EMAS & PERAK
Sbahagian org kaya guna cawan yg dbuat drpd perak atau snduk dr emas . Ini sume HARAM , sbb hadith Huzaifah ra , bahawa Rasulullah s.a.w bersabda ; " Jgn lah kamu memakai sutera dan jgn lah meminum dr bks yg diperbuat drps emas & perak , krane ssungguhnya itu milik mreka di dunia (atau milik org kafir d dunia agr mreka bsenang2 dgn dunia , dan stelah itu mereka akn dimasukkan ke dlm api neraka kelak di akhirat .) dan kalian nanti akn memilikinya di akhirat ." Nabi s.a.w tlh mmberitahu bahawa org yg meminum dgn mggunakan keduanya seperti meminum api !

MENYEBUT NAMA ALLAH KETIKA BUANG AIR
makruh mnybut nama Allah ketika sdg buang air bsar atau kcil , utk mnjaga keagungan nama Allah dan firman-Nya , kcuali bila tkut hilang dri hafalannya .Seandainya memakai brangan seperti cincin yg ade tertulis nama Allah , sunnah bgi nya untuk mlepaskan barangan tersebut ( xbwk msuk ke tnds bersama2 .).

wallahualam , , sekian sajalah ye. tkut plak k0rg bc smpi lena . insya-Allah , s0k2 ak update lg k !

No comments:

Post a Comment