Monday 7 June 2010

KITA LEBIH DERHAKA DARIPADA SYAITAN ? ?

Dalam satu kisah pernah dceritakan bahawa ada seorang manusia yang bertemu dengan syaitan di waktu subuh . Entah bagaimana awalnya , akhirnya mereka berdua sepakat mengikat tali persahabatan ...



Ketika waktu Subuh berakhir , org itu tidak mengerjakan solat , maka syaitan pun sambil tersenyum .


"Orang ini memang patut menjadi sahabatku . . . "

Begitu juga ketika sampai waktu zohor , orang ini tidak mengerjakan solat juga . Syaitan tersenyum lebar sambil berkata dalam hatinya :


"Rupanya inilah bakal kawan sejatiku di akhirat kelak !" . . .

Kemudian ketika waktu solat Asar hampir abis , akan tetapi kawannya itu dilihatnya masih juga asyik dengan kegiatannya , syaitan mula terdiam . . seterusnya ketika masuk waktu solat Maghrib , kawannya itu ternyata tidak solat juga , maka syaitan nampak gelisah , senyumannya sudah berubah menjadi kecut . Dari wajahnya nampak bahawa ia seolah-olah sedang mengingat-ingat sesuatu .

Akhirnya ketika syaitan melihat sahabatnya itu tidak juga mengerjakan solat Isyak , maka syaitan itu sangat panik . Ia rupanya tidak boleh menahan diri lagi . dihampirinya sahabatnya yang manusia itu sambil berkata dengan penuh ketakutan .


"wahai sahabatku . aku terpaksa memutuskan persahabatan kita ."
Dengan merasa hairan manusia ini bertanya :


"Kenapa engkau ingkar janji ? bukankah baru pagi tadi kita berjanji akan bersahabat ! "

Syaitan menjawab ...

"Aku takut . (dengan suara gementar) . Nenek moyangku sahaja yang dulu hanya sekali sahaja membangkang perintah Allah iaitu ketika menolak suruhan sujud dan hormat kepada Adam , telah dilaknat Allah . Apatah lagi engkau hari ini sahaja ku saksikan telah 5 kali membangkang perintah Allah . Tidak dapat ku bayangkan bagaimana dasyhatnya murka Allah kepadamu !!" , kata syaitan sambil berlari pergi .

Renung-rengkanlah . .. syaitan pun takut kepada Penciptanya . . . kita ? Tepuk dada tanya iman . . . jgn kita tergolong dalam golongan berkenaan . . . Lindungilah kami Ya Allah !!! . .

No comments:

Post a Comment