Saturday 12 December 2009

CAWAN yang CANTIK !


Sepasang datuk dan nenek pergi berbelanja di sebuah kedai cenderamata untuk mencari hadiah buat cucu mereka . Kmudian mereka tertuju kepada cawan yg cantik .

"Lihat cawan tu ,"kata si nenek kepada suaminya
"kau btul , inilah cangkir tercantik yg pernah aku lihat" ujar datuk .

pada ketika ini mereka mendekati cawan itu , tiba-tiba cangkir yg dimaksudkan berbicara :-

"terima kasih utk perhatian anda , perlu mngetahui dhulunya tidak cntik . sblum mnjadi cawan yg dikagumi , ak hnyalah selonggok tanah liat yg xbguna . Nmun suatu hari ada sorang penjunan dengan tgn kotor mlempar aku ke sbuah roda berputar . kmudian ia mulai memutar-mutar aku sehingga merasa pening . 'stop ! stop !' aku berteriak . tapi , org itu berkata , 'belum !' lalu ia mulai menyodok dan meninju aku berulang-ulang.

'stop ! stop !' teriakku lagi . tapi org ini msih saja mninjuku , tanpa menghiraukan teriakanku . Bahkan lebih buruk lagi ia memasukkan aku ke dlm api .

'panas ! panas !' teriakku dgn kuat . 'stop ! cukup !' teriakku lagi . tapi org ini bkate , 'belum .' akhirnya ia mengangkat aku dari api itu dan membiarkan aku smpai sejuk . aku fikir , selesailah penderitaanku .

oh , ternyata belum ! setelah sejuk aku diberikan kepada seorang wanita muda dan ia mula mewarnai aku . Asapnya bgitu memualkan . 'stop ! stop ! aku berteriak . wanita itu bkate , 'belum !' .

lalu ia memberikan aku kps seorang lelaki dan ia memasukkan aku sekali lagi ke dalam api yg lebih panas dari sebelumnya . 'tolong ! hentikan penyiksaan ini ! ' , sambil menangis aku teriak sekuat-kuatnya . tapi org ini still xpduli dgn teriakanku . ia terus membakarku . stelah puas , 'menyeksaku' kini ak dibiarkan sejuk .setelah benar2 sejuk , seorang wanita cntik mengangkatku dan menempatkan ak dkt kaca . aku melihat diriku , ak terkejut skali . aku hmpir xpercaya , kerana dihadapanku berdiri sbuah cawan yg begitu cntik . semua kesakitan dan penderitaan yg lalu mnjadi sirna tatkala ku lihat diriku ."

nota kaki ; mcm ni laa khidupan yg mmbntuk dri kite . dlm prjalann hdp , akn byk kte tmui keadaan yg xmnyenangkan , sakit , pnuh pnderitaan , && byk air mte . tpi , ni r stu2 nye cre utk mgubah kte agr mnjadi 'cntek !'
jgn lupe bhwa cubaan yg kte alami xkn mlebihi kmampuan kte . ertinye , xda alasan utk tg0da & jtuh dlm d0sa ble kte sdg mnghadapi ujian hdp . jgn kcik ati , sbb Allah tgah mmbntuk kte ! bntukan2 ni mmg mnyakitkan tpi , lps smua pr0ses tu selesai , kte akn lihat btape cntiknya Allah mmbntuk kte utk khidupan yg lbik baik dan bermakna di hari kmudian && hari pmbalasan [akhirat .]wallahualam .

No comments:

Post a Comment